Gjennom DKL104 kurset kommer vi inn på området prosjektarbeid, et arbeid som jeg har sett frem til over langt tid. Dette har jeg gjort fordi jeg bare nyter en slik arbeidsform på alle måter og fordi jeg liker at noe har en begynnelse, en midt og en slutt. Å jobbe i prosjekt i privatlivet har jeg hatt gleden av å gjort ved flere ulike anledninger, har jobbet som Materalkoordinator for Statoil og gjennom den jobben var prosjektarbeid en helt klar og definerbar oppgave.
Grupper av mennesker jobber helst bedre sammen slik jeg ser det når man har et konkret prosjekt/produkt å jobbe mot, både hovedmål, delmål og effektmål vil være et vesentlig vektøy i en slik sammenheng. Et prosjekt arbeid vil på sin side være hovedverktøyet mens deltager, innhold, avsluttning og levering vil være primærverktøyet. Et prosjekt kan leses av flere øyne og defineres av like mange antall øyne, men det jeg elsker med prosjektarbeid er at det har sine faste faser, sine faste retningslinjer og sine faste konkrete rammer.
Man presiserer et problem, ut fra det skal man konkretisere problemet, bryte dette ned i flere underliggende oppgaver. Etter dette vil man nødvendig planfeste det hele med å engasjere deltagere, feste tidskjema, tilføre ressurser og konkritisere utfordringer. Når planfasen er gjort vil produksjonperioden stå for tur, her må kort og lange planer defineres gjennom såkallet milepælplaner som på sin side bare er en måte å illustrere tidsbruken i prosjeket. Man skal tildele arbeidstimer pr instans, definere antall dager produksjonsperioden skal innehold og det blir da særdeles viktig å ha med alle momenter som kan være til hindring for dette. Det være seg uforutsette ting som ekstra arbeid, omgjørelse av arbeid, tester, analyser, risikovurderinger og andre falllemmer som kan forsinke et prosjekt.
Når produksjonperioden er over vil man gå over i refleksjondel, en målfase som innebærer det å analysere og overse i hvilken grad prosjektet har vært en suksess. Alle suskesskriteriene som f.eks tidsbruk, produktkvalitetsikring og HMS må være bestått for å oppnå en fullverdig prosjektsuksess. Når dette er spirket vil man til slutt ferdigstille og dokumentere prosjektet. Her må prosjektplaner, milepælplaner og prosjektrapporter fremføres, sammenstiftes og mappeføres før prosjektet kan avvikles. Evt. budsjetter og personell må avsluttes.
Trakt prinsippet for prosjekt
Et verdig prosjekt følger alltid en linear måte, tar man så utgangspunktet i en trakt så spiller det ikke noen rolle hvilken vei man snur den men i hovedsak bruker vi den største åpningen først, dette for å fylle på med innhold som på sin måte skal munne ut i en konkret og ferdig prosess. I prosjektarbeid og produktutvikling vil man alltid ha en stor etterspørsel eller et bestemt problem man skal løse. Her er det så viktig å bruke traktprinsippet for å dele disse elementene opp i flere underliggende momenter. Vi kutter der vi kan kutte slik at vi til slutt sitter igjen med en planfast og produktegnet løsning som prosjektet kan trå til med.
F.eks et tema:
Vi har en bil
Bilen har et problem
Hvor mange problem har bilen
Hva er årsaken til at bilen har disse problemen
Hva må til for å finne disse problemene
Hvor mye arbeidskraft skal vi sette på å finne problemene
Hvor mange timer har vi til rådighet
Hvor mye vil det koste eieren av bilen
Hva annet kan dukke opp når vi ordner problemet, hva kan vi finne underveis
Skal det gjøres noe ekstraordinært i samme prosess
Igjen når skal bilen være verdig
Til slutt analyserer vi jobben, og dokumenterer all jobb og overleverer til eier.
Vel som vist over har vi traktert et problem gjennom å utføre et prosjektrelatert arbeid på en bil i et hypotetisk verksted, vi har både presisert problemet, konkretisert det og planfestet tidsbruk, økonomi, arbeiskraft og evt utfordringer, vi har gjennomført jobben og kvalitetsikret produktet. Til slutt har vi dokumentert dette både i egen og annen retning gjennom internt rapporter og kunderapporter og så avviklet prosjektet ved å overlevere bilen til kunden.
Dette er en kort forklaring på prosjekt og produkt i praksis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar