tirsdag 29. september 2009

Digitale tekstar, plagiat, og kva utfordringar vi står overfor i sklen i denne sammenheng.

Jeg ser gevinsten i å ha en teknisk kontroll funksjon når det kommer til å plagiat og feilsitering i skolen, da gjerne helst i prøve og eksamen sammenheng. Før man går så lang som å favorisere dette må man ta med ulempene og fordelene ved det og stille seg spørsmålet - Kan vi faktisk stole på teknikken? Ulempene med en teknisk kontroll av plagiat må antas å være systemet som skal kontrollere og hvilke kriterer den stiller til sin kontroll, hvor grunndig går den til verks og i hvilken grad konkluderer den og hva slags resultat presenterer den. Nå kjenner ikke jeg til disse verktøyene i praksis så fremdriften her vil være spekulativ forståelse og personlig tyding av disse tekniske kontroll funksjonene i praksis. For å forstå hvordan de virker er det nærliggende å mene at man må først får en grundig gjennomgang fra enten manual eller utvikler i form av kurs og foredrag, her må man tilegne seg kunnskapen om programmet/verktøyet og måten de har satt kriteriene på for å få programmet til å utføre kontrollen av ulike dokument og tekster.
Fungerer dette i praksisk godt nok kan man stille seg som spørsmål?

Positiviteten og fordelen må være at en slik funksjon vil lette arbeidet til lærerne i den grad det kan og med det utføre en jobb som normalt ville forlenget arbeidet for læreren, dette er svært positivt for lærerne men kan ha uheldige utfall for elevene. Med dette tenkes at man får en teknisk kontroll som i dette tilfellet " enser " eller " kontroll finner " plagiatiske snitt i elevens dokument som kanskje pga. ulike kriterer ikke stemmer med de faktisk innleverte skrifter, dermed blir eleven kanskje tatt i plagiat når han kanskje har skrevet nokså likt men likvel forskjellig mens den tekniske kontrollen har funnet likheter på bakgrunn av feil kritere programmering etc.

Men fungerer denne funksjonen som en grov sortering og man anser en slik teknisk kontroll som et supplementerende verktøy med den grad av riktighet så vil jeg påstå å syne at en slik funksjon kunne være et nyttig alternativ til den " forhistoriske" måten.
Utfordringen ligger helt klart i teknikken og fremtiden, bedre teknikk vil på sikt gi bedre verktøy som igjen vil gi bedre kontroll.

Det skal legges til at det finnes mange varianter av teknisk kontroll ulike system programmer er daglig i bruk verden rundt med godt resulat og det utvikles stadig nye muligheter.
VG ( Verdens Gang ) hadde i dag en artikkel online om " Datamaskiner skal rette skoles stiler" ( Referanse sak: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=573995 ) som for første gang skal ta for seg engelsk kunnskaper i de nasjonale prøvene. Riktig nok står det ikke noe om plagiat eller mulighetene for sjekk av dette men illustrerer helt klart hvordan teknikken utvikler seg og hva fremtiden har å by på, samt i hvilken retning den går.

Jeg ser forståelsen for at elver i dagens " slappe holdning til alt " samfunn velger den letteste vei ut av en oppgave ved å " kopiere " fra andre ( plagiat ), men jeg føler det er viktig å ikke ta alle under en kam men også beskytte de som faktisk ikke ønsker å " stjele " andres verk eller opphavsrettig materiale som f. eks bilder, dikt, sanger og dokument.

Plagiat er et tveegget sverd vi både må slipe for å holde det skarp men samtidig passe oss for slik at vi ikke skjærer fingrene av oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar