mandag 22. februar 2010

Sounds of the underground

Det har vært stor fokus på sammensatte tekster det siste året for meg, dette har både vært int. å morsomt, nye sider har kommet frem i lyset og gamle sider har blitt glemt. Inn under denne sjangeren kom jeg over en oppgave som hørtes moro ut og fremgikk slik.

1. Jeg skulle ta for meg et valgt program og lage en sammensatt tekst, dra paralleler mot skole og læreplaner samt gi dette en real vurdering for videre utvikling og praktisk bruk i undervisning.

Jaja men sa han gitt, dette skal jo bli en real utfordring.. Hovedvalget falt på programmet Aviary som er et nettbasert program med rent og pent grensesnitt og brukervennlighet. Best av alt, et program som jeg ikke behøver å laste ned til maskinen eller betale for. Bakdelen er at jeg atter en gang må inn å registrere navn, epost adresse og et valgt passord på nett, med andre ord nok et digitalt fotspor på Internett (not a huge fan)

Men når det er nevnt, her skal en altså lage en musikk fil bestående av filer ( såkalte creative commons filer) som er opphavsrettig løsrivet og gir meg som bruker fri rett til å benytte dette i min kreasjon, lyd filer som allrede er tilgjengelig i "online programmet" Aviary. Programmet er altså en solid audio editor hvor man også har lov og mulighet til å legge til egen produserte lyder, sanger osv. Dette må en selsagt stå innefor selv, gi CC tillatelse osv. Med din og andres tilatelse kan man bygge på hverandres jobb og dermed få et solid produkt til slutt, dog lite trolig at noen vil produsere mer på mitt verk, for i mine øyne ble det perfekt he he. Har jo tross alt ikke noen form for musikalske gener eller sanser!

Programmet var enkelt, i alle fall for meg, tidligere har jeg vært innom program av samme grad, bare på maskin og langt fra gratis, det være seg program som "Music 2000" som jeg forsatt har (glis) og Ejay (http://www.ejay-store.eu/index.html)  og alt det der. Med få ord; Program som gjør det samme, det lager musikk ved å sette sammen audio filer i et byggekloss system, faktisk veldig artig og lærerrikt.

Først mitt prosjekt hos Aviary Online:













Du finner Aviary siden ved å trykke på linken under
http://aviary.com/artists/tknudsen/creations/sounds_of_the_underground

Her er link til selve sangen hos Aviary
sounds of the underground.egg

Her kan du laste ned MP3 sangen
http://tknudsen.com/skole/sounds_of_the_underground.mp3



Som sagt veldg moro men lite profesjonell he he. Det viktige her er nå ikke å være så flink men å utfolde seg kreativt ved bruk av sammensatte tekster, for lyd er jo tross alt sammensatt tekst i dette tilfellet, lydfiler satt sammen til en stor fil.

 Så hva kan jeg bruke dette til i skolen?

Vel på 7 trinn er jo dette noe av hva elevene skal gjøre:

" i musikk dreier seg om utvikling av musikkteknologisk kompetanse knyttet både til lytting, musisering og komponering. I musikkfaget inngår blant annet bruk av opptaksutstyr og musikkprogram for å sette sammen og manipulere lyd til egne komposisjoner. I denne sammenheng inngår også kjennskap til kildekritikk og kunnskap om opphavsrett knyttet til slik bruk av musikk." ( UDIR, 2006)

Riktig nok blir vel dette litt i det vansklige laget, og slev om målet er best rettet mot 10 trinn ser jeg ikke grunn for at elever i lavere trinn også med veiledning ikke skal få til dette.
Jeg ser også fordelen med noe slikt at man kan på sikt bruke musikk timer, norsktimer, engelsk timer osv. på å spille inn lyder, musikk, historier og m.m for å lage sammensatte tekster bestående av lyd, noe man igjen kan overføre til samskrivnings dokument som f.eks google docs.

Så alt i alt, dette er faktisk noe å se videre på og lære mer om, anbefaler alle å gjøre det samme enten lydproduksjonen ble bra eller ei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar