fredag 5. mars 2010

Habla norsk og fransk

Frankrike, Fransk, franskmenn, fransker..........


Tygger man lenge nok på dette så blir man ikke bare tullete i hodet men også høyest usikker på seg selv, det ble i alle fall jeg, såpass kan jeg jo innrømme!
Satt å så OL, joda ikke uvanlig det i disse tider, men det som spant seg videre var vel heller litt utenom det vanlige. Når man har vært samboere med hverandre i snart 10 år så får man en tendens til å diskutere om alt mulig, og det skal ikke mye til før små ting blir litt større he he (dog ikke denne gang)..

Så hvorfor er jeg tullete i hodet nå, jo disse franskemennene selvsagt.

Jeg kom til skade å si til min samboer at disse frankane burde hatt lysblå dresser i stil med flagg og nasjon! Som du sikkert leste så kom det inn en anelse ny-norsk ved at fransk fikk ane fremfor ene. Pirk i mine øyne, men som østlending på Sunnmøre er det klart at noen merker det. By gones... Det som igjen ble et hottere tema var følgende ord.. Franskene (her uten dialekt) Min bedre motpart sa at jeg nå har lært meg babynorsk og at barnespråket var det enste som inneholdt ordet franskene eller franskane på ny-norsk

Fransk meg her og fransk meg der tenkte jeg, hva var egentlig riktig ord.

Mens jeg summet meg sammen og dum som jeg var begynte å spinne dette rundt i hodet og dra frem gamle bøyeformer i fortid, nåtid osv.. Dra bunden form og ubunden form opp i alt dette med hu kjønn og hann kjønn og ditt og datt, mon tro du hva som skjedde? Joda, fransk ble ikke lenger et skikkelig ord, og ordet franskmenn ble jo mer eller mindre en irritasjon og et stort vekttall for likestillingskampen.
Hva med franske damer? kaller vi dem franskmenn også i flertall eller kaller vi dem fransker, er ordet fransker egentlig et riktig ord? Vi hadde franske franc og sa franske, vi sier vi skal friske opp fransken, men er fransken en riktig formulering

Franske menn eller fransker på kort form
Fransker eller franskene, franskar eller franskane, kan jeg si franskene også?
Så habla habla meg, du skjønner sikkert nå hvorfor det går rundt for meg, hæ? Deg også ja, joda tenkte meg det hi hi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar