torsdag 22. april 2010

Tankekart i Mindomo

Gjennom gruppearbeidet til M2 som omhandlet ANT har jeg brukt Mindomo som et aktivt tenkeverktøy. Det er dog ikke bare der jeg benytter dette men har fullstending forelsket meg i dette. Som den lille søte gullfisken jeg er så svømmer jeg halve rundetider og glemmer resten temmelig fort, når jeg så sitter å leser fagbøker eller skal gjøre meg opp en forberedelse til ei oppgave er dette verktøyet for meg vesentlig. Programmet er gratis og har relativ lave kompetansekrav til brukeren. Selve programmet er lett forståelig men for mange kan det å bruke et tenkeverktøy være litt av en utfordring, med litt trening kan jeg bare anbefale denne bruken til alle. Så hvorfor skal det fungerer for deg, for elever, for lærere og for alle andre, vel det fungerer på den måten at man lager en fysisk oversikt over tankene man har i forkant av en ting man skal gjøre ergo av ordet et tankekart. Ofte kan det være langt lettere å få en oversikt over ting om man har dette som noe konkret å se på, Mindomo gir deg derfor denne mulighet gjennom utallige måter å designe, utforme og moderere et slikt tankekart på.

Programmet er lett å håndtere, byr på mange muligheter men kan også virke temmelig innviklet med første øyekast, derfor finnes det mange guider og tutorial tilgjenglig for det som bare ønsker å lære..

Mitt siste ståsted er at et tenkeverktøy helst tilhører høyere utdanning, særlig fra videregående og oppover, et program som også bør brukes i privat og offentlig sammenheng, særlig under prosjektarbeid osv.

Mitt tankekart har jeg hentet fra M2 mappeoppgave om emnet ANT og delemnet Narkotika.

Design: Tom Rino Knudsen


2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg, Tom. Etter at jeg lærte å ta i bruk Mindomo tankekart har jeg brukt dette aktivt på arbeid. Jeg har planlagt undervisningsopplegg, jeg har brukt det ved gjennomgang/oppsummering av fagstoff i blant annet samfunnsfag og naturfag. Sammen med elevene holder jeg nå på med å lage forberedelsesark til en eventuell muntlig eksamen. Verktøyet er et kjempegodt hjelpemiddel.

    SvarSlett
  2. Kjempeflott tankekart du har laga! Å lage tankekart som eit digitalt verktøy er mykje lettare enn å gjere det skriftleg. Det er lett å ordne på med berre nokre tastetrykk, og det fungerar bra å bruke i skulen. Likevel krev det litt førearbeid der ein presenterer korleis Mindomo verkar og korleis ein kan nytte tankekart til oppgåver eller andre ting.

    SvarSlett