torsdag 29. oktober 2009

Digital progresjon i skolen

Vi sitter i båten uten årer, men vi ser land!!

Hvordan ligger vi ann?
  • Har vi nådd målene?
  • Hva slags mål har vi nådd?
  • Hva slags mål gjenstår å nå?
  • Hvordan kommer en seg videre?
  1. Nei min mening er at vi ikke har nådd målene fordi vi ikke har bred nok infrastrukt, en struktur som tilsier at vi på et grunnleggende nivå ikke har den teknologien som gjør at flere og flere utvikler interesse for IKT. Videre mangler vi en bred digital struktur i skolen med multi alternative medier og støttende program som gir vekker interessen hos lærerne i første omgang. Dette er helt klart ett nasjonalt problem en riksdekkende utfordring og spessielt med tanke på det siste, for selv om gjennomsnittet av elevene kan data fra før ( ITU Monitor 09) så må lærerene unngå å bli flaskehalsen, det skjer ikke en progresjon i utdanningen digital før lærere virkelig fanger opp interessen for data
  2. I følge rapporten har vi kommet temmelig langt med infrastrukturen, for selv om grunnskolen henger litt etter så er videregående langt på vei, infrastrukturen er etter min mening det første steget til Krumsvik sin " basale digtale ferdighet ", uten en digital infrastruktur som er 100% dekkende nasjonalt vil bare deler av den norske befolkning få deler av den digitale opplæring. Jeg synes vi har fått på plass mye, men det viktigste må være at vi temmelig sikkert har fått på plass fokusen.
  3. Mye gjenstår fra det å få på plass fokus på hva som må til og hva som mangler, det viktigste nå er fullføring av infrastruktur, ikke bare nasjonalt men på skolene også. Få på plass medietilknyttingen til elevene både privat og på skole, heve kompetanse nivået på lærerstudenter og lærere med ca 75%, men viktigst av alt, få på plass den manglende interesse ( husker tilbake til midten av 80-tallet hvor gjennomgående uttrykket på skolen var " det er bare å lære seg data, det har kommet for å bli.... " 20 år etter kan man jo slå fast at den og den eleven faktisk fikk rett og det stopper ikke med det første heller.
  4. For utviklingen forsetter og det må vi også, vi må bruke den gode fokusen vi har nå og øke den på sikt, fremme motivasjon og interesse fra et tidlig tidspunkt og oppmuntre alle " gammeldagse lærere" til å se nytten og bruken av IKT, vi må tenne glødelampen og parafin ovnen slik at vi både varmer og opplyser både unge og gamle.

Dette ble litt langt, men en så viktig problemstilling kan ikke beskrives med 100-150 ord, her bør vi bruke flere tusen, først da får vi en økt fokus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar