fredag 16. oktober 2009

Student og lærevilje

Det er med stor glede og høy interesse faktor jeg nå bryner meg på DKL fagene hos Norsk Nettskole. Her har jeg fått mulighet til å møte mange svært hyggelige mennesker med felles mål. Vi jobber alle som en med samme oppgaver og dette byr på mange flotte utfordringer, vi samles i grupper og står på som bare det. Utfordringene ligger i kø og nye oppgaver blir både godkjent og utlevert ettersom dagene går. Informasjonstoget spinner av gårde med full hastighet og leverer kunnskapsrikdommer på stasjon til stasjon. Sammen kommer vi nok til å ha en god lang høst og sammen finner vi nyttige tips, råd, nye muligheter samt løsninger på gamle problem. Vi har gruppevis begynt å bli en god sammensveiset gjeng som aktiv bruker de medium som blir tilgjengelig og de fagstoff som blir presentert. Jeg er vel kanskje av de få som må jobbe litt ekstra med disse fagene siden jeg ikke er utdannet lærer, dette er jo selvsagt en artig utfordring men også svært krevende. Heldigvis nok er jeg student på fulltid slik at jobb ikke er en uheldig faktor nå, jeg får mer tid til studier og kan sette meg ekstra godt inn i de ulike rapporter og dokuement som er nødvendig for fagene. Likevel synes jeg at kurven er temmelig bratt og progresjonen nå har begynt å pipe frem noen svette dråper i pannen min, her blir vi brydd med ulike problemstillinger som for andre kanskje virker lett, men sant skal være sagt at utfordringen kanskje står meg litt vel fjernt. Må ofte trå til med synsing og spekulasjoner siden jeg som " ikke utdannet " lærer eller ansatt lærer i skolen sjelden forstå problematikker relatert til lærerplaner, fag stoff, klasse konflikter, utdanningsbyråkrati osv. Jeg har uheldivis ikke mulighet til å faktisk være en del av skolen å se våre tillærte teorier satt ut i praksis, jeg står heller ikke i en posisjon som gjør at jeg kan skildre hvordan ting og tang er tilgjengelig i skolehverdagen. Dette er min utfordring

Når dette er sagt kan man sikkert oppfatte dette som et lite klage brev noe jeg sterkt vil fraråde de som leser å tro, jeg tilter mer til det faktum at dette for meg er lærerrikt og utfordrende, jeg har en stor indre glede av å lære nye ting og ser sjelden for meg at ting er umulig, det tar bare litt lenger tid en hos de fleste andre he he. Jeg må takke alle på gruppen min som støtter opp når jeg spør om hjelp, retter mine skrive feil ( den største positive tingen med at man har lærere på gruppe si ) og bistår i forklaringer av slike ting som lærer planer, fag stoff, kollegium i skoler osv.

Todelt kan det forklares hvorfor jeg skriver dette innlegget, min tvetydige grunn for å skrive dette innlegge begrunnes med at jeg både ønsker å gi et personlig innsyn til andre i hvordan hverdagen og utfordringe for meg som ikke er lærer og som tar dette kurset er, slik at alle andre som kanskje kommer eller befinner seg i min posisjon kan se at det ikke er bare dem som behøver å jobbe litt ekstra. Det andre er at jeg ønsker å bruke bloggen her og lufte personlige meninger og ytringer i den grad jeg finner på fornuftige ting å skrive om. Da letter kanskje trykket litt mer.

Jeg liker meg egentlig svært godt på mitt tveeggede sverd.

Takk for at du leste mitt innlegg, kommenter om du ønsker eller del dine innerste tanker om deg, ditt, og våre studier.

2 kommentarer:

  1. Hei Tom!
    Du beskriv godt! Og sjølv om eg er utdanna lærar må eg sei at eg svettar eg også! Dette er veldig artig, og læringskurva er så bratt ein kan steile!!!
    Eg er veldig fornøgd med å vere på gruppa di, og vi skal nok kome oss i mål, kvar gong!
    Vi andre nyt godt av IKT- kunnskapen din!
    Venleg helsing Anna.

    SvarSlett
  2. Takk for det Anna, svært hyggelig å høre.

    SvarSlett