onsdag 21. oktober 2009

Manglende fokus

Jeg er ikke utdannet lærer eller innehar noen form for tilknytting til skole foruten gjennom min egen utdannelse og fra beleste erfaringer. Det er derfor jeg nå ønsker å benytte filosofien til demiguden Dionysos (http://no.wikipedia.org/wiki/Dionysos) og ta for meg faget Kunst og håndverk 7 trinn i hovedsak med en litt filosofisk skuespiller drakt. Det fordi jeg ser på dette faget som et tilnærmet godt utgangspunkt for å kunne studere den digitale festning og dets holdepunkt i skolen som institusjon. Det er også et fag som på aller høyeste plan å være en plattform for enkelt innføring og gjennomføring av digital kompetanse i skole, et fag som fra mitt ståsted er historisk sett veldig gammelt og har alle kvaliteter og preferanser til for å være et stabilt digitalt vennlig fag.

Jeg har gått igjennom lærerplanen punktvis og forsøkt å trekke frem de manglende elementene samt gitt planen en nøye undersøkelse på områdene som den svikter, slik den nå ser ut i 2009.
Det er sørgmodig å se at lærerne i dagens samfunn ut fra statlige gitte planer blir nødt til å forholde seg til etter min mening en pre-jura tid preget lærerplan, digital befestet er den ikke i nåtiden og heller ei er den fremtidsrettet i særlig høyere grad.

For slik jeg tyder disse planen og det er med forbehold om manglende innsikt på bakgrunn av manglende utdanning og praksis som lærer eller relasjon miljøet forøvrig, så sees dette faget for meg som et solid fag med innslag av kreativitet og refleksjon, her får elevene lærdom i 5 basis kompetanser og da er den nye viktige kompetansen fra Kunnskapsløftet inkludert, den femte. Men de får også utfolde seg kreativt og her skal svake teoretikere og sterke praktmatikere få mulighet til å utfordre seg sammen. Dette er et fag som trolig er allmenn likt og akseptert for sin seriøsitet og store variasjon rent faglig.

Lærerplanens hovedmål for grunnleggende ferdigheter sier som følger og jeg siterer

Å kunne bruke digitale verktøy i kunst og håndverk er viktig for å søke informasjon og for selv å produsere informasjon i tekst og bilder. Produksjon av digitale bilder står sentralt i elevenes arbeid med foto, skanning, animasjon, film og video. I denne sammenheng inngår holdninger til kildekritikk, personvern og kjennskap til regler om opphavsrett. Multimedier inngår i presentasjon av egne og andres arbeid. Kunnskap om estetiske og digitale virkemidler er avgjørende for bevisst kommunikasjon."

( Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655&visning=4)

Her er det bare å gripe fatt i det positivet tingene som sammensatte tekster, kommunikasjon og bruk av teknologien og omfanget av informasjon tilgjengelig. Her skal elevene få både pratisk og teoretisk mulighet til å utfolde seg kreativt og ved bruk av digitale medier som fotografi, datamaskin og dets periferiske tilleggsutstyr, video og ulike programvarer tilknyttet til disse utstyrene. Dette legges tilrette for å implementere elevenes hverdagslige vaner inn i skolens utdanningsstruktur og strategi, her legges også tilrette for uthevende fokus på galt og rett samt en fremtoning av kommunikasjon over og ut av skolens grenser i den grad det kan illustreres med at bruk av digitale medier er innenfor skolens regelverk og allmenne etiske normer.

Det er viktig at man fra tidlig alder introduserer digitale medier for barn, det er utviklet mange flott pedagogiske program som på et tidlig tidspunkt kan være med å berike elevene i skolehverdagen, være med på å implementere elevenes hjemmetid i skoletid og ellers dra nytte av mediene som allerede finnes rundt eleven. I lærerplanens kompetanse mål og hovedområdene for disse forklart er det ikke slik jeg ser det før i 4 trinn eleven introduseres for digitale medier som her listet innføring i digitalt bildebehandling. Allerede på trinnene før har elevene vært innom trolig flere sjangere av digitale medier enn hva læreren selv har vært innom, flere undersøkelser viser at barn ofte lærer fortere og oftere om man starter i tidlig alder. De fleste har også med negativt fortegn mer teknologiske produkt liggende hjemme enn før og det benytter dette fullt ut i sin lek, mange unger er derfor mer låst til teknologien enn de var før og dette merkes ved at elevene nå både kommuniserer uten tilstedeværelse sammen og fellesleken fremgår bak lukkede dører gjennom pc i form av spill og kommunikasjon.

Det er nettopp med dette i tankene man ikke må glemme elevens medbrakte digital kompetanse og være videre redd for å implementere dette i ung alder eller på et tidlig trinn. I kunst og håndverk er det stedvis god bruk av digitale medier som f. eks å planlegge å bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitale verktøy, men kritisk nok er det fordelt på de høyere trinnene.

Jeg som ikke er utdannet lærer har kanskje lettere for å ytre en hypotese om at barn lærer fortere enn de gjør, siden jeg fra sidelinjen ikke har teoretisk fått bevist denne hypotesen i klasserommet og sett virking av lære i læring. Jeg står derfor forsatt fast på at man må allerede fra 2 trinn starte utviklingen med å innføre digitale medier i lærerplanen og dermed bruke den lærerviljen og læringsgrunnlaget man har i tidlig alder.

Data er kommet for å bli og jo fortere man aksepterer den, jo letter blir hverdagen "

( Tom Knudsen, 2009 )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar