torsdag 29. oktober 2009

Rollefordelingen

ITU Monoitor 09 sier at infrastrukturen så og si er på plass, litt ulike skiller i institusjonene men på nasjonalt ligger man godt ann, det er likevel forsatt nødvendig for å opprettholde fokus på digital kompetanse i skolen men fokusen må skiftes over til lærerene og hva slags rolle de må ha i fremtiden. Her er interessen for IKT manglende og svært viktig for den overordnede fokus, lærerne kan og må ikke bli en progresjonsbrems i den grad det her kritiseres. Mange lærere er svært mistenksomme på utvikling, teknologi og sikkerhet men også på hvordan IKT fremdriften fremstår som et ekspresstog på ville veier. Dette illustreres i følgende artikkel på utdanningsnytt.no



" Jeg er overbevist i dag om at elevene ikke trenger mer skjerm-tid, men mer menneske-tid. Jeg foreslår derfor at vi nå tar en tenkepause i IKT satsingen i skolen. " ( Inge Eidsvåg, lektor ved Nansenskolen - Tilgjengelig fra: http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____21594.aspx )



Flere lærere er også sterkt bekymret over sikkerheten i skolen og læring, at eleven nå bare kan google frem svaret er skremmene for mange, dette tror jeg rett og slett munner ut i manglende interesse og kunnskap om IKT, teknologi. Det er ikke teknikken som svikter, det er kompetansen på sikkerhet, forståelse og tilrettelegging, tar man dette i bruk så er ikke lenger plagiat et problem. Vi må slutte å tenke forhistorisk, tenke målrettet fremover og velge å inkludere barne i IKT satsingen, vi må fremfor å se ulemper og problem se løsninger og tilbud, se supplementer og gleder, til dels enig i Inge Eidsvåg sitt innlegg over, for vi må også tørre å stoppe og reflektere, sørge for at barn og elever rekker å følge med, utvikle og forske i større grad på faktiske faktorer og dermed ha en kritisk rolle opp i det hele, bare så lenge denne ikke forstyrrer utvikling og innføring av digital kompetansen i skolen, læreren skal ikke være bremsen, de bør være inspirasjonen. Elevenes rolle er å være barn, tenkende barn som er på skolen for å lære, utvikle kompetansene sine og til slutt tre inn i samfunnsrollene, da kanskje igjen som lærere, like greit å starte den gode sirkel med postiv digital tankegang nå.

Steen Larsen sa " Computeren hører hjemme i laberatoret, det samme gjør barna "

Er det bare jeg som er uenig i denne kliniske holdningen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar